Kuinkakohan monta kertaa joudun säikäyttämään naapurin mummon aamun "varhaisina" tunteina ennen kuin hän oppii, ettei ole ainut kummallisiin aikoihin liikkuja?

Viimeksi hän kyllä onnistui hieman säikäyttämään minutkin. Kävi nimittäin sulkemassa oven, kun olin korjaamassa pyykkejä kuivaushuoneesta. Kipitin ovelle hihkaistakseni, ettei oven sulkija sammuttaisi minulta valoja käytävästä. Mummo parka seisoi pyykkituvan eteisessä ja melkein hyppäsi ilmaan. Minä vielä nimenomaan olin jättänyt ovet auki, että jos joku sattuisi liikkumaan kellarissa huomaisi, että siellä on joku muukin. Sitten mummo valitteli hammassärkyä ja katosi.

Tänään kävin katsomassa, olisiko aamusta ollut vielä vapaita pyykkivuoroja. Tiiviskurssin takia pyykkiä on tullut melkoinen kasa viikossa ja minulla on kalenteri niin täynnä, että jouduin jopa kertaalleen raivaamaan pyykkäämiselle tilaa nukkumiselta. Huomasin jo kellarin käytävää hipsiessäni, että pyykkituvan ja mankelihuoneen ovet olivat auki ja arvelin, että mummo on taas aikaiseen liikkeellä. En minä mitenkään hiljaa ja salamyhkäisesti liikkunut, mutta mummo säikähti silti, kun tupsahdin eteiseen. Toivotin kohteliaasti huomenta, mutta mummo oli ilmeisesti loukkaantunut tai muuten vain hämillään ja sulkeutui pyykkituvan puolelle.

Olipas eilen illalla myös kohtaaminen sen samaisen naapurin akan kanssa, joka ei voinut odottaa kahta sekunttia pitääkseen minulle ulko-ovea auki. Tällä kertaa akka seisoi kahden metrin päässä ulko-ovesta tutkimassa ilmoitustaulua, kun varmasti näki minun seisovan ovella. Ei olisi ollut homma eikä mikään liikuttaa turvonnutta ruhoaan sen kaksi metriä ja auttaa naapuria, mutta eihän hän. Sitten mokoma vielä kehtasi änkeä eteeni, kun olin ohittamassa käytävällä. Meinasi tukkia asuntonsa ovella ja ruhollaan minun pääsyni portaikkoon, mutta liukahdin selän takaa ja kipitin mielenosoituksellisen rivakasti portaat ylös. Ehkä minä vain vaadin naapureiltani liikaa. Voi olla hieman pikkumaista, mutta painoinpa mieleeni tarkasti, miltä akka näyttää, etten jatkossa erehdy auttamaan fillarin kanssa sisään pyrkivää lylleröä.